شور و زندگی
بداهه نوازی تار
در دستگاه شور و ابوعطا
تار جلیل شهناز
تمبک محمد اسماعیلی
از آلبوم شور و زندگی
"واقعا دیگه کسی پیدا نمیشه اینطوری تار بزنه"
دانلود بداهه نوازی تار استاد جلیل شهناز
بداهه نوازی تار
در دستگاه شور و ابوعطا
تار جلیل شهناز
تمبک محمد اسماعیلی
از آلبوم شور و زندگی
"واقعا دیگه کسی پیدا نمیشه اینطوری تار بزنه"
دانلود بداهه نوازی تار استاد جلیل شهناز
موج آتش
ویلون جهانشاه برومند
پیانو فریبرز حیدری
تمبک علی ترشیزی
از آلبوم زنده در یاد
تصنیف در دستگاه همایون(بیداد - بیات راجه)
اشک من هویدا شد
دیده ام چو دریا شد
در میان اشک من
سایه ی تو پیدا شد....
دانلود قطعه موج آتش با ویولن جهانشاه برومند
چهار مضراب دشتی
سه تار کیهان کلهر
سنتور سیامک آقایی
نی سیامک جهانگیری
از آلبوم پروژه موسیقی جاده ی ابریشم (یویوما-نوازنده ویولنسل)
ساخته ی کیهان کلهر
بی نهایت زیباست...واقعا خوشم اومد
به نظر میرسه با الهام از چهار مضراب ساخته ی استاد جلیل شهنار باشه
به هر حال
من هر دو رو براتون میذارم
پروژه موسيقي جاده ابريشم
پروژه موسيقي جاده ابريشم اولينبار توسط يويوما بزرگترين و معروفترين ويولنسل نواز قرن معاصر پيشنهاد شد. وي در رابطه با چگونگي شكلگيري ايده اوليه جاده ابريشم ميگويد: «در طول سفرهاي متعددي كه به نقاط مختلف دنيا داشتم، همواره عقايد، مذاهب و فرهنگهاي قدرتمندي كه توانسته بودند كشورهاي صاحب تمدن چندين هزار ساله را تحتتاثير قرار دهند مرا شگفتزده ميكرد و همواره ميانديشيدم كه چگونه ميتوان از تلفيق و تركيب موسيقي فرهنگها و تمدنهاي مختلف به صداهاي جديدي دست يافت.»
در سال 1998 يويوما ايده تشكيل پروژه موسيقي جاده ابريشم را ارائه داد. اصليترين و مهمترين هدف اين طرح تبادل فرهنگي ميان كشورهاي صاحب تمدن حاشيه جاده ابريشم و كشورهاي اروپايي، از طريق برگزاري كنسرت، فستيوال، نمايشگاه، مستركلاس، ضبط، انتشار و به وجود آوردن آثار جديد موسيقايي بود.
پس از شكلگيري هسته اوليه اهداف اجرايي موسيقي در پروژه جاده ابريشم به سه شاخه اصلي تقسيم شد:
1ـ توليد كارهاي جديد موسيقايي توسط آهنگسازان جاده ابريشم 2ـ تمركز بر قطعات سنتي و بومي هر منطقه و كشور 3ـ آهنگسازي توسط موسيقيدانان مغرب زمين با الهام از فرهنگ و تمدن كشورهاي حاشيه جاده ابريشم.
در سال 1999 توسط يك هيات نظارت، تحقيق و بررسي، براي مرحله اول 16 نفر از بهترين موسيقيدانان و آهنگسازان كشورهاي ايران، چين، آذربايجان، ازبكستان، مغولستان و تاجيكستان به عنوان كشورهاي صاحب تمدن حاشيه جاده ابريشم جهت عضويت در آنسامبل جاده ابريشم برگزيده شدند. در ژانويه سال 2001 نيز هيات نظارت، تحقيق و بررسي، براي مرحله دوم موسيقيدانان برتر كشورهاي ارمنستان، ايتاليا، هند، ژاپن، تركيه، كره، پاكستان و آمريكا را انتخاب كرده و گردهم آورد و آنسامبل بزرگ جاده ابريشم تشكيل شد.
در حال حاضر اين گروه ديگر تنها يك گروه نيست، بلكه به يك سازمان تبديل شده كه اعضاي آن در مجامع بينالمللي سخنراني ميكنند، workshop و تور كنسرت برگزار ميكنند و در مدارس و دانشگاهها كنسرتهاي پژوهشي همراه با سخنراني ترتيب ميدهند.از كشور ايران سه موسيقيدان برجسته اعضاي ثابت آنسامبل جاده ابريشم ميباشند كه عبارتند از: كيهان كلهر (كمانچه)، سيامك آقايي (سنتور) و سيامك جهانگيري (ني).
كيهان كلهر نوازنده ارزشمند «كمانچه» و يكي از آهنگسازان پروژه جاده ابريشم ميباشد، كلهر تاكنون سهبار بهخاطر آلبومهاي غزل 4، فرياد و بيتو به سر نميشود، كانديداي دريافت جايزه گرمي شده است. آخرين كار منتشر شده از ايشان در ايران آلبوم موسيقي فيلم جاده ابريشم ميباشد كه با همكاري ژائو ژيپينگ (آهنگساز ژاپني) ساخته شده است.
سيامك آقايي نوازنده جوان و تواناي «سنتور» ديگر عضو آنسامبل جاده ابريشم ميباشد كه نوازندگي سنتور را از 8 سالگي آغاز كرده و از محضر اساتيدي چون مشكاتيان، كياني، لطفي و... بهره برده است. وي تاكنون كنسرتهاي بسياري را سرتاسر نقاط دنيا برگزار كرده است، همچنين در جهت معرفي و شناساندن رديف موسيقي دستگاهي ايران، مستر كلاسهاي متعددي را براي دانشجويان دوره دكتراي اتنوموزيكولوژي دانشگاههاي هاروارد، UCLA و بركلي برگزار نموده است. در ايران نيز به زودي DVD كنسرت سنتورنوازان به سرپرستي سيامك آقايي منتشر ميگردد.
سيامك جهانگيري نوازنده جوان و برجسته «ني» نيز عضو ديگر آنسامبل جاده ابريشم ميباشد كه نواختن ني را از 12 سالگي آغاز كرده و از محضر اساتيدي چون كيانينژاد و افشارنيا بهره برده است. وي نيز به همراه آنسامبل جاده ابريشم كنسرتها و Workshopهاي متعددي را در نقاط مختلف دنيا برگزار كرده است. در ايران نيز آلبومهاي سور و سوگ، شيونگ و در خيال كپاچينهاي البرز به آهنگسازي اين موسيقيدان توانا منتشر شده است.پروژه بزرگ جاده ابريشم در ژانويه 2007 تمركز بر موسيقي ايران و موسيقيدانان ايراني را در دستور كار خود داشته است كه به زودي گزارشي از عملكرد اعضاي ايراني آنسامبل جاده ابريشم در اين برنامه كه در شيكاگو برگزار شده است، تهيه و ارائه خواهد شد.
ندا سیاه کلاه، روزنامه تهران امروز
دانلود چهار مضراب دشتی ساخته کیهان کلهر از پروژه موسیقی جاده ابریشم
دانلود چهار مضراب دشتی استاد جلیل شهناز از آلبوم چرخ گردون
تصنیف کاروان شهید
ساخته محمدرضا لطفی
در دستگاه همایون
با صدای علیرضا شاه محمدی
در اجرای گروه بانوان شیدا
و اجرای اصلی با صدای شهرام ناظری
از آلبوم چاووش 8
"روز دانشجو مبارک"
می گذرد کاروان،روی گل ارغوان
قافله سالار آن،سرو شهید جهان
در غم این عاشقان چشم فلک خون فشان
داغ جدایی به دل آتش حسرت به جان
خورشیدی،تابیدی،ای شهید
در دل ها جاویدی ای شهید
می گرید در سوگت آسمان
می سوزد از داغت شمع جان
چون روید لاله از خاک تو
یاد آرم از جان پاک تو
بنگر چون شد،دل ها خون شد
زین آتش ها
از موج خون،شد لاله گون
دشت و صحرا
زین درد و غم،گرید عالم
ای شهید ما
از این ماتم،خون می گریم
ای یاران ای یاران
سوزم از داغ غمی،داغ ظلم و ستمی
خون هر جانباز،می دهد آواز
جان فدای وطنم
خاک ایران کفنم
ای دریغا لاله ی ما
گشته گلگون خفته در خون
خورشیدی تابیدی،ای شهید
در دل ها جاویدی ای شهید
می گرید در سوگت آسمان
می سوزد از داغت شمع جان
دانلود تصنیف کاروان شهید با صدای علیرضا شاه محمدی (کنسرت آذر 87)
دانلود تصنیف کاروان شهید با صدای شهرام ناظری (اجرای تابستان 59)
آواز بیات ترک
از جناب دماوندی
تار مرتضی نی داوود
از آلبوم آوازهای جناب دماوندی و حسینعلی نکیسا
انتشارات ماهور
جناب دماوندی
خواننده ردیف مجلسی و از منبریخوانان عصر ناصری ـ مظفری تا اوایل دوره پهلوی دوم. نامش محمد فلاحی بود و در 1285 (1246 ش) در روستای احمدآبادِ دماوند به دنیا آمد. پدرش، ملاعلی معروف به میرزای معلم، آموزگار خصوصی سلطان مراد میرزا حسامالسلطنه، فرزند عباس میرزای ولیعهد، بود. ملاعلی فرزندش را برای تحصیل به مدرسه صدرِ تهران برد. محمد همزمان با تحصیل، ردیف آوازی و فن خوانندگی را نزد آقا جعفر لاهیجی آموخت. از سی سال اول زندگی او كه در دوره ناصرالدینشاه گذشت، اطلاع چندانی در دست نیست. همین حد معلوم است كه در آن دوران ملقب به «جناب» شده است. دوران زندگی او، عصر تجدید رونق موسیقی ایرانی و رواج ردیف دستگاهی به همت بزرگترین استادان در تهران بود. جناب دماوندی با خاندان فراهانی (میرزا حسینقلی، میرزا عبداللّه و حاجعلی اكبرخان شهنازی فرزند میرزا حسینقلی)، و نیز با درویشخان، باقرخان، طاهرزاده و اقبال آذر و بسیاری دیگر معاشر شد و از هر یك چیزی آموخت («یادواره استاد آواز ایران: جناب دماوندی»، ص 67). از اولین دوره ضبط صفحات ایرانی (1324ـ1333/ 1906ـ 1915) ــ كه بخشی در تهران و بخش دیگر در تفلیس، لندن و پاریس ضبط شده است از صدای جناب دماوندی صفحاتی باقیمانده است، از جمله شور، همراه تار میرزا اسداللّهخان؛ افشاری، همراه تار چالور و میرزا حسینقلی؛ مخالف، با كمانچه حسینخان؛ شور دشتی و بیات اصفهان همراه تار میرزا حسینقلی (سپنتا، ص 171)؛ و صفحه اذان و مناجات (به شماره كاتالوگ G.14 .12596-95 ) كه شهرت بسیاری دارد و جناب دماوندی با آن صفحه شناخته میشود. وی همراه تار علیاكبر شهنازی نیز چند صفحه ضبط كرده است. در اولین صفحه كه در 1330 ضبط شده است علیاكبرخان چهارده ساله به امر پدرش، قطعهای در افشاری و بیات ترك نواخته و جناب دماوندی بعد از آوازخوانی، از هنر و مهارت او تقدیر كرده است (همان، ص 143، پانویس 3).
منابع: ساسان سپنتا، تاریخ تحول ضبط موسیقی در ایران، اصفهان 1366 ش؛ حسن مشحون، تاریخ موسیقی ایران، تهران 1373 ش؛ «یادواره استاد آواز ایران: جناب دماوندی»، مقام ، سال 7، ش 11 (اردیبهشت 1383).
دانلود آواز در بیات ترک با صدای جناب دماوندی
تصنیف یاران
با صدای صدیق تعریف
بر اساس ملودی کردی
سه تار و تنظیم جلال ذوالفنون
آواز بیات ترک
شعر فریدون مشیری
از نگاه یاران به یاران ندا می رسد
دوره ی رهایی رهایی فرا می رسد
این شب پریشان پریشان سحر می شود
روز نو گُل افشان گل افشان به ما می رسد
بخت آن ندارم که یارم کند یاد من
حال من که گوید که گوید به صیاد من
گرچه شد دل زار گرفتار به بیداد او
عاقبت رسد عشق رسد عشق به فریاد من
از نگاه یاران به یاران ندا می رسد
دوره ی رهایی رهایی فرا می رسد
ساقیا کجایی کجایی که در آتشم
وز غمش ندانی چه ها می کشم
ساقی از در و بام در و بام بلا می رسد
بر دلم از این عشق از این عشق چه ها می رسد
از نگاه یاران به یاران ندا می رسد
دوره ی رهایی، رهایی فرا می رسد
دانلود تصنیف یاران با صدای صدیق تعریف
قطعه بند باز
اجرای تار و ارکسترال
ساخته علینقی وزیری (کلنل وزیری)
دستگاه ماهور
برای دوست عزیزم "فرزند آدم"
علینقی وزیری
علینقی وزیری یکی از فرزندان بیبیخانم استرآبادی ، نویسنده ، بنیانگذار اولین دبستان دخترانه و یکی از نخستین پیشگامان حقوق زنان ایران بود.پدرش موسی وزیری افسر قزاقخانه بود. از 14 سالگی با موسیقی آشنا شد.نزد دایی دکترش حسینعلی خان مقدمات نواختن تار را آموخت. در میان افسران دسته موزیک از سلیمان خان ارمنی موزیک نظام درس گرفت و با مطیع الدوله حجازی دوستش -که مشق ویولن می کرد- شاگرد کشیشی شدند که معلم مدرسه سن لویی بود و به آنان موسیقی علمی مغرب زمین و ارگ می آموخت.وی در تمرین تار آنقدر افراط می کرد که به قول مادرش شام و ناهار نداشت. خود را در صندوقخانه منزل حبس می کرد و در تاریکی ساز می زد تا انگشتانش به جای پردهها عادت کنند.وزیری قبل از آن که به اروپا مسافرت کند بعضی سازها را می نواخت و از مقدمات موسیقی نظری و خط موسیقی هم اطلاع داشت.سپس به وسیله مصطفی قلی بیات که تمام هزینه ی اقامت چند ساله اش در اروپا را تقبل نمود ، به فرانسه مسافرت کرد و مدت سه سال در آموزشگاه عالی موسیقی یه تحصیل علم هماهنگی و آواز مشغول گردید و در خارج از مدرسه هم در رشتههای مختلف موسیقی مطالعاتی کرد و سپس به آلمان رفت و بیش از یک سال در هنرستان موسیقی برلن(هوقشول) در کلاس هاس مختلف حاضر شد.چون منظور وزیری این بود که به محض بازگشت به ایران آموزگاهی تاسیس کند و در ایران هم متخصصی وجود نداشت ،مجبور شد شخصاً در رشتههای مختلفی بررسی کند تا در ایران در تدریس قسمتهای مختلف دچار مشکل نشود.
پس از ورود به ایران مدرسه موسیقی را در اسفند 1302 تاسیس کرد او در سال ۱۳۰۳ کلوپ موزیکال را تأسیس کرد که در این کلوپ هفتهای یکبار با شاگردان خود کنسرت میداد. وی در سال ۱۳۰۴ اقدام به برگزاری سلسله کنسرتها و سخنرانیهایی در زمینه هنر و زیباشناسی موسیقی کرد .مجموعه ی این سخنرانیها توسط سعید نفیسی جمع آوری و چاپ شد.
وزیری پیشنهاد گنجاندن آموزش سرود در برنامههای درسی آموزشگاهها را ارئه نمود که این پیشنهاد در آموزشگاههای نظامی عملی شد و قریب دو سال هنرآموزانی از طرف آموزشگاه وزیری سرودهای ملی و نظامی را در مدارس مذکور تدریس می کردند.
ریاست مدرسه موسیقی در سال ۱۳۰۷ به او محول شد.این آموزشگاه به مدرسه موسیقی دولتی تبدیل شد و دوره آن 5 سال بود.در سال 1312، 5 نفر از این آموزشگاه فارغ التحصیل شدند.در سال 1313 مدرسه موسیقی دولتی وسعت یافت و نام آن به مدرسه عالی موسیقار و سپس هنرستان موسیقی تبدیل گردید و شامل دو دوره متوسطه و عالی شد. از ابتدای مهر ۱۳۱۳ در اثر جدیت در امر آموزش موسیقی توانست تدریس سرود را در برنامه درسی آموزش و پرورش دوره دبستان بگنجاند.
وزیری دو بار به وسیله کمپانیهای پولیفون و بدافون مقداری صفحه ضبط کرد.این صفحات شامل یک مقدار رنگ و تصنیف به سبک معمول است به اضافه چند سرود و مارش. تار تنهای او در این صفحات معرف پنجه توانای اوست
او تا آغاز جنگ جهانی دوم در مقام ریاست مدرسه عالی موسیقی انجام وظیفه کرد و سپس از کار کنار گذاشته شد. وی در این دوران به تألیف کتابهایی در زمینههای مختلف موسیقی پرداخت و مدتی نیز به عنوان استاد ممتاز، در دانشگاه تهران زیباشناسی هنر را تدریس کرد.
آخرین مقام دولتی وزیری ریاست شورای عالی موسیقی رادیو در سال 1342 بود و در سال 1344 از خدمات دانشگاهی نیز بازنشسته شد و سرانجام در بامداد روز یکشنبه هجدهم شهریورماه 1358 در 93 سالگی در بیمارستان جم تهران چشم از جهان بست و در مقبره خانوادگی به خاک سپرده شد.
آثار مکتوب وی شامل: دستور تار وسه تار (دو جلد) ، دستور ویولون (۲ ج)، موسیقی نظری (۳ بخش) ، در عالم موسیقی وصنعت (مجموعه خطابهها) ، تاریخ عمومی هنر و زیباشناسی ، سرودها از پندهای سعدی و مجموعه نوشتههای پراکنده (به کوشش سید علیرضا میرعلی نقی) ،سرودهای مدارس «از پندهای فردوسی» 1312، عروض نو، نظری موسیقی ایرانی و آوازشناسی 1313 تهران، نظری مفصل موسیقی غربی و آکوردشناسی، 1313 تهران، آرمنی موسیقی ربع پرده یی «تاریخ تحریر 1314» در دست چاپ، دستور جدید کار 1315، تهران، دستور ویولن برای دوره مقدماتی، جلد اول، 1315 تهران، دستور ویولن شامل آوازهای ایرانی، جلد دوم، 1315 تهران، سرودهای مدارس «از پندهای سعدی» 1316 تهران، سه پیشاهنگ، 1316 تهران، خواندنیهای کودکان در سه جلد، 1326 تهران، مرال جنگل، 1328 تهران، زیباشناسی در هنر و طبیعت چاپ دانشگاه تهران، 1329، زیباشناسی تحلیلی اثر پی یر گاستالا ترجمه وزیری، چاپ دانشگاه تهران، 1326، ، تاریخ عمومی هنرهای مصور جلد دوم، چاپ دانشگاه تهران، 1346.
از آثار صوتی وی می توان به صفحات گرامافون ، شامل تکنوازیهای تار ، همنوازی ها(با ساز/ ارکستر / آواز) از ساختههای خود همراه کلام حسین گل گلاب و دیگران. بازسازی شدهها توسط ارکستر بزرگ رادیو تهران ، به رهبری روح الله خالقی و جواد معروفی و نیز قطعات چکاد،دخترک ژولیده، ژیمناستیک موزیکال (تکنوازیهای تار)، شکایت نی مشتاق وپریشان ، دوست اشاره کرد.
وی موسیقی ایرانی و گام ایرانی را تعدیل مساوی کرد و گام را به 24 ربع پرده مساوی تقسیم کرد و بر اساس آن برای اولین بار چند نوایی یا «پلی فونی» و هماهنگی (هارمونی) در موسیقی ایرانی توسط او راه یافت و اجرا شد.ابداع علامات عرضی سُری و کُرُن جهت ربع پردهای موسیقی ایرانی نیز از ابداعات وی بود.
علینقی وزیری شاگردانی را تربیت کرد که هریک از آنها در موسیقی ایران نامدار گشتند ، که از میان آنها می توان از : ابوالحسن صبا ، روح اله خالقی ، موسی معروفی ، حسینعلی ملاح و فروتن نام برد.
دانلود اجرای ارکسترال قطعه بند باز
دانلود قطعه بند باز با اجرای تار علینقی وزیری
دو نوازی تار
محمد رضا لطفی
بهاره فیاضی
کنسرت گروه بانوان شیدا ( آذر 87 )
اجرای بازسازی چاووش 8
دانلود دو نوازی تار محمد رضا لطفی و بهاره فیاضی
دو نوازی ویلون و تار
پرویز یاحقی
جلیل شهناز
آواز دشتی
از آلبوم طره (2) (پرویز یاحقی)
دانلود قطعه دشتی (درآمد،عشاق،چهارمضراب)
قاصدک
شعر مهدی اخوان ثالث ( م.امید )
با صدای مهدی اخوان ثالث
موسیقی از مجید درخشانی
به همراه ساخته پرویز مشکاتیان با صدای محمدرضا شجریان
مهدی اخوان ثالث
شاعر پرآوازه و موسیقیپژوه ایرانی است. تخلص وی در اشعارش «م. امید» بود.اخوان ثالث در شعر کلاسیک ایران توانمند بود. وی به شعر نو گرایید او آثاری دلپذیر در هر دو نوع شعر به جای نهاده است. همچنین او آشنا به نوازندگی تار و مقامهای موسیقیایی بودهاست.
* مهدی اخوان ثالث در سال ۱۳۰۷ در توس نو مشهد چشم به جهان گشود.
* در مشهد تا دوره متوسطه ادامه تحصیل داد.
* از نوجوانی به شاعری روی آورد و در آغاز قالب شعر کهن را برگزید.
* در سال ۱۳۲۶ دوره هنرستان مشهد رشته آهنگری را به پایان برد و همان جا در همین رشته آغاز به کار کرد. در آغاز دههٔ بیست زندگیش به تهران آمد و پیشهٔ آموزگاری را برگزید.
* اخوان چند بار به زندان افتاد و یک بار نیز به حومه کاشان تبعید شد.
* در سال ۱۳۲۹ بادختر عمویش ایران (خدیجه) اخوان ثالث ازدواج کرد.
* در سال ۱۳۳۳ برای دومین بار به اتهام سیاسی زندانی شد.
* پس از آزادی از زندان در ۱۳۳۶ به کار در رادیو پرداخت و مدتی بعد به تلویزیون خوزستان منتقل شد.
* در سال ۱۳۵۳ از خوزستان به تهران بازگشت و این بار در رادیو و تلویزیون ملی ایران به کار پرداخت.
* در سال ۱۳۵۶ در دانشگاههای تهران، ملی و تربیت معلم بهتدریس شعر سامانی و معاصر روی آورد.
* در سال ۱۳۶۰ بدون حقوق و با محرومیت از تمام مشاغل دولتی بازنشسته (بازنشانده) شد
* در سال ۱۳۶۹ به دعوت خانه فرهنگ آلمان برای برگزاری شب شعری از تاریخ ۴ تا ۷ آوریل برای نخستین بار به خارج رفت و سرانجام چند ماهی پس از بازگشت از سفر در چهارم شهریور ماه همان سال از دنیا رفت طبق وصیت وی در توس در کنار آرامگاه فردوسی به خاک سپرده شد.
من نه سبک شناس هستم نه ناقد.... من هم از کار نیما الهام گرفتم و هم خود برداشت داشتهام.... شاید کوشیده باشم از خراسان دیروز به مازندران امروز برسم...
"مهدی اخوان ثالث"
"ما همیشه بر سلطه بوده ایم نه با سلطه"
قاصدک! هان، چه خبر آوردی؟
از کجا وز که خبر آوردی؟
خوش خبر باشی، اما، اما
گرد بام و در من
بی ثمر می گردی
انتظار خبری نیست مرا
نه ز یاری نه ز دیار و دیاری باری
برو آنجا که بود چشمی و گوشی با کس
برو آنجا که تو را منتظرند
قاصدک
در دل من همه کورند و کرند
دست بردار ازین در وطن خویش غریب
قاصد تجربههای همه تلخ
با دلم می گوید
که دروغی تو، دروغ
که فریبی تو، فریب
قاصدک هان، ولی … آخر … ای وای
راستی آیا رفتی با باد ؟
با توام ، آی! کجا رفتی ؟ آی
راستی آیا جایی خبری هست هنوز ؟
مانده خاکستر گرمی ، جایی ؟
در اجاقی طمع شعله نمی بندم، خردک شرری هست هنوز؟
قاصدک
ابرهای همه عالم شب و روز
در دلم میگریند
دانلود با صدای مهدی اخوان ثالث
به مناسبت در گذشت بانو مرضیه
تصنیف بیداد ( به رهی دید برگ خزان )
و تصنیف وا دل من ( قصد جفاها نکنی )
روحش شاد و یادش گرامی
برای دوست عزیزم "فرزند آدم"
دانلود تصنیف بیداد ساخته ی پرویز یاحقی با صدای مرضیه
دانلود تصنیف وا دل من با صدای مرضیه
تصنیف ناله ی بی اثر ( ای ناله ی بی اثر جانم چه کاهی؟ )
از شاخه گل 14
شعر رهی معیری
ای ناله ی بی اثر جانم چه کاهی؟
وی شعله ی ناپدید از من چه خواهی؟
زین گرمی نبود ثمر جز داغ و دردی
زان آتش نبود اثر جز دود آهی
دل بر زلف سیاهی بستم و
حاصل ندیدم به جز روز سیاهی
دیدم که شعله بارد از برق آهم
آهی نگیرد چرا دامان ماهی
ای دل از چه کنی زاری؟
ای دیده تا کی خون می باری؟
کز ناله ی بی حاصل من
در سینه چو گل سوزد دل من
افزاید آه سردم هر دم دردم
ای ناوک غم کشتی رهی را آخر ولیکن
غیر از محبت نبود او را گناهی
دانلود تصنیف ناله ی بی اثر با صدای استاد غلامحسین بنان
تصنیف ساغر هستی
با صدای علیرضا قربانی
از آلبوم فصل باران
آهنگساز مجید درخشانی
شعر رهی معیری
ساقيا در ساغر هستي شراب ناب نيست
و آنچه در جام شفق بيني بجز خوناب نيست
جلوه صبح و شكرخند گل و آواي چنگ
دلگشا باشد ولي چون صحبت احباب نيست
زندگي خوشتر بود در پرده وهم خيال
صبح روشن را صفاي سايه مهتاب نيست
گر ترا با ما تعلق نيست ما را شوق هست
ور ترا بي ما صبوري هست ما را تاب نيست
متن کامل شعر در ادامه مطلب
دانلود تصنیف ساغر هستی با صدای علیرضا قربانی
بداهه نوازی و ضربی خوانی
ناصر خان فرهنگ فر
"شاعر تمبک"
روحش شاد
دانلود بداهه نوازی و ضربی خوانی با صدای ناصر فرهنگ فر